söndag 24 oktober 2010

Statisktiskt material?

Som ni kanske minns var jag med på en stegräknartävling på jobbet. Vi fick varsin stegräknare och skulle rapportera in antalet steg vi gick på en speciell tävlingshemsida. I måndags slutade tävlingen. (personligen vet jag aldrig om jag började, jag hade verkligen urusla resultat).

Nu när tävlingen var slut ville de att vi skulle fylla i en web-enkät. Ok, tänkte jag, varför inte. Det går till så att de kommer med ett påstående, och så ska man svara enligt poängskalan nedan.


Men som vanligt kör jag väldigt snabbt fast och blir stående. Denna gången redan på andra frågan.

Påståendet löd:
Jag har rört på mig mer än vanligt under tävlingsperioden.

Till saken hör det att jag rört mig lika mycket som vanligt, eller något mindre än vanligt under tävlingsperioden. Jag var därför på väg att sätta poäng två på den frågan då jag hejdade mig. Mitt svar skulle alltså bli:
Jag har rört på mig mer än vanligt under tävlingsperioden, Lite grann.

Men det var ju fel. Jag har ju rört lite mindre på mig. Då är ju tre poäng kanske mer korrekt, varken eller.

Men bäst stämmer ett poäng, Inte alls.
Jag har rört på mig mer än vanligt under tävlingsperioden. Inte alls. Jag har som mest rört mig lika mycket som vanlig eller mindre. Alltså stämmer omdömet "inte alls". Jag har inte alls rör mig mer, jag har rört mig mindre under tävlingsperioden.

Summering: Svarar jag två betyder det att jag gått fler steg än om jag svarar tre även om de som gjort enkäten vill att det ska vara tvärtom. Trots det stämmer nummer ett bäst, vilket vid en rent allmänt summering av enkäten skulle tolkas som att jag gått jättelite, vilket jag faktiskt inte har. Jag kan heller inte kryssa i "Vet ej" eftersom jag faktiskt vet hur mycket/lite jag har gått. Vet ej vore ju att ljuga.

Vad jag svarade? Tre förstås, mittenalternativet. Man är väl svensk.

(Så hur tillförlitligt är statistiskt material egentligen?)




3 kommentarer:

  1. Ha ha - underbart! Jag har jobbat med marknadsundersökningar i över 10 år. Man strävar att få en 95% säkerhet (iallafall på opinionsmätningar, bl a väljarbarometrar inför valet). Fast vad hjälper det om Gustav är respondent i en undersökning ;-). //Gina
    PS! Jobbar inte med detta längre, för mycket siffror då jag tror jag lider av dyskalkyli. Nu utbildar jag mig inom redovisning ist.

    SvaraRadera
  2. hahaha, det gäller att inte tänka för mycket när man fyller i såna där enkäter. Då blir det lätt krångligt. Men jag är ju blondin... så jag klarar sådana där undersökningar hur bra som helst ;)

    SvaraRadera
  3. Gina: Respondent, vilket fint ord. Låter som en blandning av rest- och pepsodent, dvs tandkrämsrest.
    **********
    LillaUlle: Jag är också blond. Fast bara på sommaren. Nu när det inte varit sol på ett tag blir håret mörkt. Så hade jag svarat på enkäten i somras hade resultatet blivit helt annorlunda.

    SvaraRadera