torsdag 14 oktober 2010

Äta ute.

Jag och min sambo brukar inte gå ut och äta på restaurang och liknande. Och för en gång skull har det inte med att göra min ekonomiska läggning. Det blir liksom bara inte av. Men idag hade en gemensam vän frågat om vi inte ville följa med och äta middag ute. Och varför inte, det är alltid trevligt att träffa trevliga människor.

Stället vi valde såg på menyn ut att ha hyfsad mat till ett hyfsat pris. Dessutom såg det rent och fräscht ut, vilket är ganska viktigt.

Jag och min sambo fastnade båda för "Pasta el Toro" (spanska och betyder ungefär spagetti-tjur)
Våra vän tog plankstek och hennes väninna tog något revbensspjälls-aktigt.

Tyvärr tänkte jag inte på att hala upp mobilkameran och plåta min tallrik, men den såg ut ungefär som bilden nedan.


Fast istället för små vita bitar var det en gråbrun sås som luktade vitlök med köttbitar i, (förmodligen någon tysk vakuum förpackad kossa). Till detta var det i tallriken nedstucken en sked. Hade jag beställt en barnportion? Nej, det var den för stor för.

Jag har ätit pasta med sked förr, både i Sverige och Italien, men då har det varit spagetti som snurras i skeden med en gaffel och inte skruvmakaroner (fusilli). Det känns ju inte vidare stilfullt att sitta och sleva skruvmakaroner (med en slev köttgryta över sig), med sked. Det gjorde jag som ungkarl enbart för att minimera disken.

Och väninnans plankstek var lite rolig den med. Helt klart var att det var pulvermos på plankan (hur svårt är det att göra riktigt?), samt att hon snabbt avgjorde att bearnaisen var den där som säljs i rund röd ask med svart lock. Och hon som beställde revbensspjäll fick Felix färdigköpa klyftpotatis till sin. Det syntes.

Sen när notan kom var den på nästan 800kr. Min vän granskade notan och påpekade att vi inte alls druckit så många läsk för 24kr/st som där stod. Servitrisen bad om ursäkt och kom tillbaka med en reviderad nota och förklarade alla poster på den nya notan. Det var fel igen. Hon fick dra bort lite till och komma tillbaka en tredje gång. Nu slutade det på runt 600kr. Det stämde bättre, men jag tror inte det blev någon dricks.

Jag tror jag vet nu varför jag inte äter ute oftare.

2 kommentarer: